Forum

Een dagje politiewe...

Meldingen
Alles wissen

Een dagje politiewerk

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
11 Bekeken
Agent
Topic starter
(@robert)
Trede 2 | Eminent Member
Deelgenomen: 7 maanden geleden

Zit of zat ik bij de politie? Zeker niet, daar ben ik veel te integer voor. Dus wat zou ik in hemelsnaam van politiewerk af kunnen weten? Tijdens een demonstratie is het de taak van de politie om de veiligheid van demonstranten te waarborgen. Kun je opzoeken dus geloof me niet op mijn bruine ogen.

Afijn dan wel enfin, wat zou ik daar vanaf weten, laat ik beginnen met de de avond voorafgaand aan een demonstratie waar IHGVV en Compas zijn ingezet. De kleren en spullen worden klaargelegd, meerdere EHBO kits, voldoende water en drinken (er zijn altijd wel demonstranten die dat vergeten), fruit en mueslirepen voor mensen die dat nodig hebben,  portofoons en andere nuttige zaken. Al met al zo'n vijfentwintig kilo in de rugzak. 

Die gaat 's ochtends vroeg op de rug en dan loop ik zo'n vijf kilometer naar mijn afgesproken oppikpunt. Vandaar rijden we naar de betreffende stad en begint het werk. Even overleggen wat de gebruikte frequentie voor de porto is, wat mijn positie is, waar de knelpunten zijn en de route. Daarna is het rondlopen en toezicht houden op de demonstranten en de aanwezige Ehbo'ers. Eventuele raddraaiers aanspreken en zo nodig wegsturen. 

Zodra de massa in beweging komt snel naar voren om voorop te lopen en waar nodig aanwijzingen te geven, even een straat af te sluiten, kortom zorgen dat alles zo veilig en gesmeerd mogelijk loopt en zo nodig de EHBO en kameraden IHGVV en Compas ondersteunen. Bij eventuele problemen met een linie agressieve opponenten in uniform naar voren en een linie vormen. Geweldloos verzet om geweldloze demonstranten te beschermen. 

Als het rondje gelopen is en iedereen weer veilig terug is weer rondlopen en toezicht houden op de veiligheid van de aanwezigen en zo nodig de EHBO ondersteunen. Pas als demonstranten naar huis gaan zijn we klaar en na een laatste inspectie lopen we terug naar de auto en rijden we naar mijn oppikpunt waar ik uitstap en weer vijf kilometer naar huis loop.

Ik ben dus de godganse dag in de weer geweest met de veiligheid van duizenden mensen die ik niet ken met zo'n vijfentwintig kilo op de rug. En in de volle bereidheid om lijf en leden te riskeren om desnoods een kogel op te vangen voor een volslagen onbekende. Iets dat volgens mij, maar pin me er niet op vast, in jullie taakomschrijving staat. Alleen doe ik het met EHBO kits en hulpgoederen in plaats van knuppel, pepperspray, vuurwapen en handboeien. Dus de volgende keer dat je jezelf het alfamannetje vindt omdat je een uniform draagt en wapens hebt moet je even beseffen dat mijn kloten veel en veel groter zijn omdat ik dat allemaal niet nodig heb om jouw werk te doen.

Voor de duidelijkheid, ik hoef geen schouderklopjes, kudo's, medailles of wat dan ook. Het is niet mijn ego dat opspeelt en al helemaal geen geval van:" Kijk mij eens ". Wetende wat ik allemaal mankeer en wat het mij kost om op locatie te zijn dient een ieder in uniform zich heel hard af te vragen waarom ik daar dan toch ben. Op een plek waar ik eigenlijk niet wil zijn de verantwoordelijkheid overnemen van zij die deze op bevel van bovenaf niet namen. Eer, integriteit, loyaliteit en plicht. De kernwaarden voor een daadwerkelijk waarachtige democratische rechtsstaat. 

Deel: