Forum

Hoe zit het nou pre...

Meldingen
Alles wissen

Hoe zit het nou precies

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
7 Bekeken
Agent
Topic starter
(@robert)
Trede 2 | Eminent Member
Deelgenomen: 7 maanden geleden

Aangezien ik de laatste tijd nogal druk bezig ben met wat wetgeving valt mij iets op. Er is niet altijd voldoende kennis aanwezig bij zowel de agent op straat als wel bij degene die de telefoon opnemen. 

Laat ik het meest recente voorbeeld erbij pakken, wij kregen twee brieven waarin een instantie ons middels een boete wil dwingen om een contract af te sluiten met een commerciële partij. Dat lijkt mij gewoon onder Artikel 284 Sr. te vallen. 

1
Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1
hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
2
hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.
2
In het geval onder 2° omschreven wordt het misdrijf niet vervolgd dan op klacht van hem tegen wie het gepleegd is.

Oftewel duidelijk toch? Nou de telefoniste vond dat ik géén aangifte kon doen en eerst het juridisch loket moest bellen. Vreemde zaak maar goed. 

In de wet staat heel erg duidelijk dat de wet voor iedereen geldt. Punt. Voor iedereen, geen uitzonderingen. Dus ook overheidsinstanties, ambtenaren et cetera vallen onder de wet. Dat de politie huiverig is, of iets in die trant, vind ik een teken aan de wand. Én dat betekent dat de politie zijn werk niet goed doet. 

Op het moment dat de gewone man/vrouw niet meer beschermt wordt tegen strafbare feiten gepleegd door de overheid dan spreek je niet meer van een rechtsstaat. Wellicht ligt de reden hiervan bij de opleiding, of wellicht is het angst, groepsdruk of de hypotheek. Om het even wat de precieze oorzaak is, het is een kwalijke zaak als je niet weet hoe het zit. 

Deel: